201703-Juni

 Juni 2017 – Jaargang 1 – Nummer 3

Ik hoor in de bikini klasse

“Bikini Fitness is volgens velen de meest vrouwelijke vorm van bodybuilding. Je moet slank zijn maar wel met zoveel mogelijk spiermassa. Het is de lichtste van de vier klassen in dames bodybuilding. Bij Bikini Fitness gaat het met name om de verhouding van de spieren.” Aan het woord is Jilly Jansen (21) uit Beuningen, sinds eind april Nederlands Kampioen in deze tak van sport.

“Begin april van dit jaar besloten mijn coach en ik om voor de Wellness categorie te gaan. Een nieuwe klasse in Nederland. In deze categorie wordt er op gelet of er een disproportie tussen het onder- en bovenlichaam zijn. Benen/billen mogen vol en groot zijn. Daar stond ik dan bij de weging/meting en ik kreeg al gauw twijfels over de keuze die we gemaakt hadden. Maar goed… Toch tussen de Wellness meiden gaan staan en uiteindelijk buiten de top gevallen. Ik heb mijn verlies gepakt en meteen om feedback gevraagd. Conclusie was dat ik geen Wellness dame ben en in de bikini klasse thuis hoor. Ik was altijd in de veronderstelling dat men mij geen ‘bikini atleet’ vond en had daarom de keuze gemaakt om Wellness te gaan doen. Mijn hart ligt bij bikini en ik had spijt dat ik mijn gevoel niet heb gevolgd. Maar gelukkig heb ik alsnog de kans gekregen van de IFFB (International Federation of Bodybuilding and Fitness) om me alsnog in de bikini klasse te laten zien op het NK.”

En hoe! Want je bent eerste geworden nietwaar?
“Ja, ik heb gewoon de eerste plaats bij de Junioren gepakt en een mooie tweede plaats in mijn lengte categorie! Dit is echt een goede leer voor mij geweest, altijd je gevoel volgen en naar je hartje luisteren! Doe wat jou gelukkig maakt, ga ervoor en laat je door niemand gek maken.”

Eerste bij de Junioren
Tweede bij de lengtecategorie

Hoeveel moet je trainen om op dit niveau mee te kunnen doen?
“Ik train zes keer per week en bij verschillende sportscholen. Als ik thuis ben ga ik naar een grote sportschool in Nijmegen maar omdat ik ook met een vriendin train gaan we ook naar een sportschool bij haar in de buurt en als ik op stage ben, train ik daar. Ik train in beginsel alleen. Mijn coach maakt mijn trainingsschema’s en daar ga ik zelfstandig mee aan de slag.

Als je zoveel traint, is het dan professioneel in de zin dat je er inkomen aan hebt?
Het is wel professioneel omdat je echt in de top meedoet maar er echt inkomen aan hebben is niet aan de orde. Ik wordt wel gesponsord door Myprotein, een internationaal supplementen bedrijf dat ook kleding verkoopt.

Ben je geïnspireerd door je vader die aan bodybuilding gedaan heeft?
Nee, ik wist wel dat mijn vader dat vroeger gedaan heeft, maar het is niet dat ik het ben gaan doen omdat hij het gedaan heeft. Ik heb aan allerlei sporten gedaan zoals turnen en kickboksen. Toen ik voor 3,5 jaar terug met iemand ben meegegaan naar een sportschool om fitness te gaan doen, leek het me al geweldig om eens mee te kunnen doen aan wedstrijd in de bikini fitness klasse.

Jilly samen met haar vader René Jansen (2016)

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Er zijn verschillende niveaus in de wedstrijden. Je moet beginnen met een C-wedstrijd. Die heb ik in juni gewonnen en dan mag je een B-wedstrijd gaan doen en daarna een A-wedstrijd. Het NK was een was een A-wedstrijd en in november heb je de Juliette Bergmann Grand Prix. Dat is ook een A-wedstrijd en van hetzelfde niveau als het NK. Als ik daar goed scoor, kan ik me voor het EK kwalificeren dat in mei 2018 plaatsvindt. Of ik daarvoor ga moet ik nog met mijn coach overleggen want het kost fysiek en mentaal best veel energie. Dat zou over een half jaar zijn waardoor ik maar een paar maanden heb om in spiermassa aan te komen, mijn lichaam te verbeteren en alweer de wedstrijdvoorbereiding in te gaan. Dat is misschien te kort op elkaar zijn en dan doe ik volgend jaar pas een wedstrijd.

Foto Myprotein: Jeroen de Beer

1/11

‘Alleen een winkel zijn is niet genoeg, de kunst is om mee te bewegen’

Door De Zaak van Ruud
Een winkel runnen die het omfietsen waard is, De Zaak van Ruud aan het Julianaplein in Beuningen is er een voorbeeld van. Ruud Donders (53) over het ondernemerschap en zijn herenmodezaak.

2017_Ruud-Donders

Ruud omschrijft de doelgroep van zijn zaak als heel breed, ‘Ik zou ze niet in een hokje kunnen plaatsen qua leeftijd’ zegt de ondernemer. De man die op zoek is naar een uitstekende bediening, een passend advies en daarnaast ook nog graag meegaat met de laatste mode en trends is bij Ruud aan het juiste adres.

Ieder seizoen anders
De sfeer van de winkel voelt als een huiskamer en wordt ieder seizoen aangepast, ‘Elk half jaar vernieuwen we weer, we passen de kleuren van het interieur aan op de trends, en de kleding presentatie wordt aangepast aan het seizoen.’

“Het geeft me veel energie
om mensen tevreden met
een mooie outfit de deur
uit te zien gaan,
daar doe ik het voor”

Ondernemen
Nederlandse ondernemers geven zichzelf op een schaal van 1 tot 10 een rapportcijfer 8. ‘Eigen baas zijn geeft vrijheid en voldoening. Het geeft me veel energie om mensen tevreden met een mooie outfit de deur uit te zien gaan, daar doe ik het voor’, zegt Ruud enthousiast. ‘Het werken in de retail is een keuze voor het leven.’ Ruud runt de winkel samen met Rian Vugts en Diana Otten en heeft veel bewondering voor de dames. ‘De samenwerking loopt zo leuk dat we altijd met veel plezier in de winkel werken.’

Oog voor detail
‘Ik ben visueel ingesteld en zie in no time of iets goed is of niet’, vertelt Ruud. ‘Door de jaren heen heb ik best een goed oog ontwikkeld voor trends. Typerend voor deze tijd is dat de consument steeds individualistischer wordt en zijn eigen stijl ontwikkelt. Klassieke kledingstukken wordt bijvoorbeeld met meer stoere stoffen gecombineerd.’

“Zelfs ouderen weten we uit
hun bestaande comfortzone te halen”

Trends en veranderingen
‘In de herenmode is veel veranderd. Het postuur mag ook bij de man beter uitkomen, zo worden bijvoorbeeld broeken strakker aan de benen. Wij proberen door middel van goed advies deze trends ook over te brengen op onze klanten. Zodat de klant actueel met de tijd mee gaat. Zelfs ouderen weten we uit hun bestaande comfortzone te halen, wat soms wel even wennen is voor de klant.’

Shoppen
Het is voor ondernemers soms niet eenvoudig om de doelgroep te bereiken. Het aantal ‘funshoppers’ daalt naarmate de leeftijd stijgt. Maar Ruud is enthousiast. ‘Het centrum van Beuningen heeft een mooi aanbod aan winkels waar steeds wat bij komt, parkeerplaatsen op loopafstand en een diversiteit aan supermarkten en winkels zorgt voor een breed publiek. Dat publiek maken we graag blij met een kopje koffie in de winkel. Zo is shoppen toch even een relaxt moment van de dag.’

Successen creëren
De zaak van Ruud kijkt kritisch naar haar eigen verbeter- en sterke punten. Ruud: ‘We zijn constant opzoek naar nieuwe wegen door te kijken naar de wensen van de consument. Daarnaast zien we het belang van samenwerken, ook met mede retailers in Beuningen. Zo organiseren we VIP avonden samen met mederetailers uit Beuningen.’

Nieuwe klanten
‘Steeds meer jongeren weten ook onze winkel te vinden. Het is super leuk om jongeren op weg te helpen om hun kleding samen te stellen voor bijvoorbeeld hun eerste baan.’

En wat te dragen in 2017?
‘2017 wordt het jaar van de mannenmode’, roept Ruud enthousiast. ‘De look wordt wat informeler, het moet er goed uitzien maar ook comfortabel te dragen zijn.’

2017_het-jaar-van-de-mannenmode

De Zaak van Ruud
Julianaplein 36, Beuningen
Facebook: @dezaakvanruud
Website: www.dezaakvanruud.nl

2/11

Indrukwekkend nalatenschap Tonia Prinsen

Tonia Prinsen is altijd een grote bekendheid geweest in de gemeente Beuningen. Zij is geboren en getogen in Ewijk als telg uit de bekende bakkersfamilie. Ze werkte jarenlang in Bakkerij Prinsen, tot ze een auto-ongeluk kreeg. Jarenlang was het ziekenhuis haar tweede thuis. Ze kon uiteindelijk toch op zichzelf gaan wonen in Beuningen, ondanks de handicap die ze aan het ongeluk overhield. Werken in de bakkerij behoorde echter tot het verleden en een vrijetijdsbesteding moest worden gezocht. Dat werd schilderen op doek.

“Schilderend een stukje nostalgie creëren”

Tonia heeft in de jaren na haar auto-ongeluk bij diverse openbare gelegenheden in de regio exposities gehouden met haar werk. Deze waren erg succesvol en daar is zij altijd erg dankbaar voor geweest. Haar werk kenmerkte zich door liefde voor het landschap en de streek. Zij hield ervan oude huizen en gebouwen uit de streek Maas & Waal, die dreigen te verdwijnen, voor het nageslacht vast te leggen op schilderdoek en zodoende een stukje nostalgie te creëren.

Denk bijvoorbeeld aan het torentje van Ewijk, het oude gemeentehuis van Beuningen, de molen, de kerk, diverse (verdwenen) boerderijen en andere huizen uit de Veluwstraat, Koningstraat en dergelijke. Daarnaast schilderde Tonia veel bloemen, stillevens, vrije composities en portretten. Tonia Prinsen overleed op 9 december 2011 aan de spierziekte ALS.

Uniek cadeau
Anneke Prinsen, Tonia’s enige dochter heeft ruim vijf jaar de schilderijen bewaard maar vindt het nu tijd dat ze verder verspreid worden. Anneke: “Ik ben er zeker van dat een groot aantal mensen uit de gemeente Beuningen hier zeer geïnteresseerd in is. Het is sowieso leuk om alvast op de site van Veilinghuis Timothy te kijken welke huizen mijn moeder vastgelegd heeft. Wie weet ziet men een eigen huis of die van buren of bekenden. Zo’n schilderij is natuurlijk ook een uniek cadeau!”

Torentje Blanckenburgh Wilhelminalaan Beuningen
30 x 40 Olieverf – Torentje Blanckenburgh Wilhelminalaan Beuningen
Molen Beuningen
55 x 80 Olieverf – Molen Beuningen groot
Landschap Dijk Weurt
50 x 40 Olieverf – Landschap Dijk Weurt

Veiling van 90 schilderijen
In totaal zijn er 90 schilderijen beschikbaar op de online veiling. De schilderijen zijn te vinden op de website www.veilinghuistimothy.nl onder het kopje ‘catalogus schilderijenveiling’. Veilingstukken 1850 t/m 1940 zijn van Tonia Prinsen.

Eerste kijkdag op Tweede Pinksterdag
Kijkdagen vinden plaats van 5 t/m 11 juni 2017 (van 11.00 – 17.00 uur) bij Veilinghuis Timothy aan de Dorpsstraat 61 in Slijk-Ewijk. De veiling is echter online reeds geopend en vanaf de website kan alles momenteel bekeken worden. Ook kunnen er al biedingen worden gedaan via de website. De daadwerkelijke veiling vindt online plaats op zondag 11 juni a.s. om 19.00 uur.

3/11

Verbinden door samen ondernemen

Bloemen en chocolade. Het lijken zo verschillende producten. Maar ze hebben ook veel gemeen. Elke Peters en Johannes Bos vonden de overeenkomsten en besloten hun winkels met elkaar te verbinden.In maart gingen hun winkels open aan het Julianaplein in Beuningen en iedereen is enthousiast!

Het idee om samen te werken kwam spontaan. Elke en Johannes kenden elkaar al als ondernemer in Beuningen. Johannes met zijn winkel Bloemen van Johannes. Elke met Elke dag lekker voor chocolade, cadeautjes en een heerlijke lunch. Johannes: ‘Mijn huurcontract liep af en ik wilde een moderner pand. Het liefst wilde ik kopen. In het Amaliagebouw van Standvast Wonen stond aan het Julianaplein een winkelruimte te koop. Maar die was veel te groot voor mij. Een tijdje later stond Jeroen van der Stoop, accountmanager verhuur van Standvast Wonen bij mij in de winkel. Of ik misschien de helft van de winkelruimte wilde kopen. Jeroen stelde voor om voor de andere helft huurders te zoeken en er één grote winkel met meerdere ondernemers van te maken. Dat wilde ik wel. Toen dacht ik aan Elke.’ Elke was op zoek naar een nieuwe en wat grotere winkelruimte. Ze wilde naast chocolade ook leuke accessoires verkopen. Elke: ‘En ik wilde graag een leuke lunchruimte. Waar mensen even een lekker broodje kunnen eten. Of rustig een kopje koffie kunnen drinken.’

“Zelf op zoek gaan naar nieuwe
huurders heeft hier wel een heel
mooi resultaat opgeleverd”

Blij
Ze bedachten samen hoe ze het zouden kunnen aanpakken. Elke: ‘Heel veel klanten kopen chocolade om weg te geven als cadeautje. En bloemen kopen mensen ook vaak om aan iemand cadeau te geven.’ Johannes: ‘En onze producten maken mensen blij. We kunnen bovendien goed met elkaar opschieten. We dachten: als we die grote ruimte kunnen verdelen, dan kunnen we in het midden een verbinding maken tussen onze winkels. Klanten van de een lopen dan ook makkelijker bij de ander naar binnen.’

Prachtige symboliek
Verbinden hoort tot de kernwaarden van Standvast Wonen. Zelf op zoek gaan naar nieuwe huurders heeft hier wel een heel mooi resultaat opgeleverd. Twee winkels die met elkaar verbonden zijn, is een prachtige symboliek. De grote winkel werd in tweeën verdeeld. Johannes kocht zijn deel en Elke huurde haar winkel. Samen vonden ze op Marktplaats een prachtig oud stalen kozijn. Dat werd in de muur geplaatst met een grote deur in het midden. Zo zijn beide winkels verbonden met elkaar.

“Veel winkels hebben het
moeilijk, juist dan moet
je creatief zijn”

‘We versterken elkaar’
Vanaf maart zijn de winkels open. Elke: ‘Het grappige is dat we nu merken dat we heel veel gelijke klanten hebben. We hebben best luxe winkels. We gaan voor hoge kwaliteit. En we zien dat klanten die voor chocolade of een lunch komen ook bij Johannes kijken. En andersom. Veel winkels hebben het moeilijk, juist dan moet je creatief zijn.’

Johannes: ‘Het is een concept dat andere winkels ook kunnen toepassen. Je ziet heel goed dat wat we wilden ook is gelukt. We versterken elkaar echt. Mensen lopen heen en weer tussen de winkels. We krijgen heel leuke reacties. Bovendien zie je dat deze hoek van het plein door onze komst ook levendiger is geworden. Mensen komen bewust naar ons toe. En die drukte trekt weer andere mensen aan.’

Elke en Johannes bedenken steeds weer nieuwe ideeën om gezamenlijk hun klanten te benaderen. Een leuk voorbeeld: Met Pasen hadden we een bloemstuk met daarin chocolade eieren verwerkt. Bloemen en chocolade: ze gaan gewoon heel goed samen.

Foto: Anita Pantus met Elke en Johannes in hun winkels
Voor het eerst gepubliceerd door Standvastwonen

4/11

Iedere week een ander speciaalbiertje

De laatste paar jaar neemt de populariteit van speciaalbier toe. Volgens brancheorganisatie Nederlandse Brouwers is het de trend om ‘bewuster te genieten’, waar brouwers op inspelen. Hobbybrouwers maken de stap om hun brouwsels commercieel te verkopen waardoor het aantal brouwerijen in Nederland van 2013 tot eind 2016 verdubbeld is naar ruim 440. Ook bij Café de Zaak in Beuningen valt de populariteit van speciaalbier op.

“Gezien de toenemende vraag en populariteit van speciaalbier hebben wij bedacht om elke week een nieuw biertje te presenteren”, vertelt Nick Hovinga van Café de Zaak in Beuningen. “We hebben een aardig grote groep gasten die speciaalbier drinkt, zo kunnen we ze elke week verassen met wat nieuws. En wie weet, komen er nieuwe speciaalbier liefhebbers op af. We vragen er hetzelfde voor als de speciaal bieren in ons standaard assortiment. We krijgen iedere donderdag een nieuwe binnen en we kopen het ‘limited’ in en als het op is het op.”

“Proeven, genieten en sparen”

“We zijn gestart met De Leckere Gulden Craen. Een blond bier met 6% karakter. De tweede was Oedipus Mannenliefde. Speciaal voor de vrouwen… Òf mannen! Een Saison bier, fris en fruitig van smaak. Komende week wordt het de Zeezuiper, een goudblonde volmoutige tripel met een alcoholpercentage van 8%. Fris droog tot licht zoet met de smaak van koriander en het bittere van hop. ‘Een elegante dostlesser’ zoals de brouwer het omschrijft.”

“Ook zijn we bezig met een ‘Speciaalbierkaart’, hierop kunnen gasten zelf bijhouden welke ze hebben gehad en deze beoordelen met een cijfer. Bij 10 speciaalbieren krijgen ze er een gratis! Dus hop in galop naar Café de Zaak in Beuningen!”

Op de foto zijn de vier laatste biertjes uit het standaardassortiment

5/11

Landelijk logeren in het mooie Maas en Waal

Aan de Koningstraat tussen Beuningen en Ewijk staat woonboerderij “De Blauwe Pomp” van Gerard en Doret Degen. De naam ‘De Blauwe Pomp” komt al voor in het jaar 1867, dat was toen de naam van de grond. Hierop werd later de boerderij gebouwd.

In 1981 kochten Doret en Gerard Degen de boerderij van de familie Piels. In deze boerderij woonden toen nog twee gezinnen. De boerderij was opgedeeld met aan de ene kant moeder Piels en zoon Fons. Aan de andere kant woonde zoon Leo met het gezin.

Na een verbouwing van vier jaar, die in de avonduren moest gebeuren, was de boerderij klaar. Kort daarna werd de schuur vernieuwd. Maar er was nog meer ruimte nodig omdat Gerard er een nieuwe hobby bij kreeg, namelijk het restaureren van koetsen. En wat zou er mooier bij een boerderij staan dan een hooiberg. Met hulp van de Stichting tot Behoud van Hooibergen en Vloedschuren, heeft Gerard zelf een hooiberg gebouwd. Het model is afgekeken van een circa 200 jaar oude hooiberg die in Elden stond. Opvallend is dat het gaat om een zogeheten vijfroeder. Dat wil zeggen dat de hooiberg is opgebouwd uit vijf balken, in plaats van vier. Gerard heeft de roeden zelf ‘gedisseld’. Dat is een techniek waarbij de palen met een bijl worden bewerkt, om het zo authentiek mogelijk te laten lijken.

hooiberg-met-gerestaureerde-wagen

In de hooiberg staan nu verschillende koetsen en karren, die regelmatig gebruikt worden voor feesten en authentieke ritten. Met een tweespan Vlaamse paarden ervoor heeft hij dan veel bekijks.

Sinds kort heeft De Blauwe Pomp er ook een Bed & Breakfast bij. Wat vroeger de deel was is nu verbouwd tot een luxe appartement. Hier kunnen de gasten genieten van alle comfort, een heerlijk ontbijt, goede bedden en een zonnig terras. Landelijk logeren in het mooie Maas en Waal, met de vele fietsroutes en uitstapjes in de omgeving is het zeker goed vertoeven in B&B De Blauwe Pomp.

En als het weer het toelaat mogen de gasten mee in de koets om met Gerard een rit te maken over de dijk en door het mooie Land van Maas en Waal.

doret-en-gerard-degen
Doret met de Bed and Breakfast en Gerard met het koetsieren hebben samen een goede mix met hun beider hobby’s.

Een kleine impressie van onze B&B De Blauwe Pomp

B&B De Blauwe Pomp
Koningstraat 31 Beuningen
Facebook @BlauwePomp
Website www.bbdeblauwepomp.nl

Vind je het leuk om Beuningen Magazine te lezen? Volg ons dan op Facebook of abonneer je op onze nieuwsbrief!

6/11

Welkom en veel succes in Beuningen

Nieuw in de gemeente Beuningen of al jaren een begrip maar op een nieuwe locatie, allen goede zaken toegewenst!

2017-jola-mode-beuningen

Jola Mode

Vrijdag 9 juni is het zover, dan is om 10 uur de feestelijke opening van Jola Mode in Beuningen. Dit gaat gepaard met leuke openingsacties. Jola Mode komt in het pand waar tot voor kort Willemsen Mode gevestigd was. De kleding van Jola Mode is stoer, sportief, vrolijk en heel divers. Van stoere babykleding van Bakkaboe en Just Small tot vrouwelijke en sportieve dameskleding van o.a. So Soire, Dazzling en Me & Sophie. Jola Mode zorgt dat heel het gezin er het hele jaar goed bij loopt! Daarom is er ook volop keus voor de heren met kleding van Ravagioen Unlocked. Unlockeden Ravagio is er ook voor de jongens en de merken Persivalen D-zine bieden een groot aanbod aan meidenkleding.

Jola Mode is volop in beweging om de winkelbeleving voor jou zo geweldig mogelijk te maken. Daarbij hoort ook hun frisse website, daar kun je alvast rondkijken en reserveren. Veel online winkelplezier en tot ziens in de winkel in Beuningen!

Jola Mode
Julianaplein 158, Beuningen
Facebook: @Jola-Mode
Website: jolamode.nl

7/11

Facebook

Ken jij de Facebookpagina van Beuningen Magazine al? Het aantal ‘Vind ik leuks’ groeit en elke editie zetten we een liker in de schijnwerpers. Dit keer stellen we aan je voor Marcel Sinke (52) uit Beuningen

Profiel: Marcel Sinke

Op mijn derde zijn wij vanuit Den haag naar Nijmegen verhuisd. Op een gegeven moment een vriendin uit Beuningen gekregen, wat later bleek een zeer langdurige relatie te zijn geworden. Tot mijn zevenentwintigste in en om Nijmegen gewoond. Begonnen in Dukenburg daarna Berg en Dal, waar ik ook samengewoond heb met mijn toenmalige vriendin in het huis van mijn ouders. Daarna samen naar Malden verhuisd om in te wonen in het huis van haar ouders.

Tegen het eind van mijn studie zijn we gaan samenwonen in Beuningen, ons eerste huisje samen. Daar ook onze eerste dochter gekregen. Opstomend in de vaart der volkeren zijn we verhuisd naar een koophuis, wederom in Beuningen. In die tijd ook actief in de gemeente geworden als bestuurslid van een buurtvereniging. In die periode veranderde mijn werk en heb ik, gedurende een jaar of 10, grote delen van het jaar in het buitenland gewerkt. Na een scheiding ben ik in Beuningen blijven wonen, en heb nu sinds een jaar een heerlijke woning gevonden. Doordat ik nu weer veel in Nederland ben, ben ik ook weer wat actiever geworden in het vrijwilligerswerk en verleen hier en daar waar mogelijk hand- en spandiensten. Dus wat begonnen is met een vriendin in 1992 is nu mijn vaste thuiskom plek geworden.

Wat is facebook voor mij?
Contact houden met alle internationale vrienden die ik in alle jaren over de hele wereld heb leren kennen, geweldige reminder voor verjaardagen (smile). Daarnaast ben ik lid van een aantal groepen in mijn vakgebied “Pipeliners”, maar ook het lokale nieuws kan ik op die manier perfect volgen. Zelf iets posten doe ik spaarzaam; een heerlijk terrasje met dochters of een paar nieuwe schoenen. Veel verder kom ik niet.

8/11

De man van staal uit Beuningen wint goud in Wijchen

Jack Muller van staalbedrijf Jack Muller B.V. in Wijchen is in mei uitgeroepen tot ondernemer van het jaar 2017 in Wijchen. Een bezoek aan het bedrijf van de in Beuningen wonende directeur levert het verhaal op over deze iron man.

“Woonachtig in Eindhoven werkte ik als verkoper van hetzelfde product wat we hier zien, toen ik van een collega een advertentie onder mijn neus geschoven kreeg. Een bedrijf in Beuningen zocht een Sales Executive. Dat woord alleen al, dat werd heel interessant!”, vertelt Jack met een grijns op het gezicht. “Er was een hele lijst met eisen; mijn boodschap was Mijne heren ik voldoe aan uw eisen en ben benieuwd of u aan mijn eisen kunt voldoen, werd uitgenodigd voor een gesprek in Amsterdam, twee weken daarna nogmaals en binnen een kwartier was ik aangenomen.”

“Daarna moest ik Hellen gaan vertellen dat we naar Beuningen gingen verhuizen. Hellen heeft echt moeten wennen aan de omschakeling van een stad naar een dorp. Bijvoorbeeld met de nog kleine kinderen op de fiets naar het dorp rijden, om daar dan te ontdekken dat alle winkels tussen de middag dicht waren. Maar we pakten het leven samen op in Beuningen en het was mooi om in de nieuwe omgeving een belangrijke bijdrage te kunnen leveren, aan het opzetten van het nieuwe bedrijf waar ik werkzaam was. Na een aantal jaren begonnen de ideeën echter meer en meer uiteen te lopen, tot het beter was om afscheid van elkaar te nemen. Daar was dus opnieuw een grote verandering voor ons nog jonge gezin: het vertrek uit de veilige omgeving van een werkgever en het plan, om zelfstandig mijn idee over hoe je zo’n bedrijf op moet zetten te gaan uitvoeren. Samen zijn we rustig aan begonnen. Aanvankelijk liep ik in de tuin het gras te maaien als de telefoon ging voor een opdracht. Bij de opening van het Service Center lag er nog slechts een zeer beperkte voorraad, die stapsgewijs gegroeid is tot wat het nu is.”

“Ja, en dan word je opeens benaderd omdat je genomineerd bent voor Ondernemer van het jaar van de gemeente Wijchen. Uiteraard was ik blij verrast, maar ik was ook onder de indruk van de professionele aanpak met vragen over o.a. innovatie, hoe het bedrijf gegroeid is, de financiële achtergrond en maatschappelijke betrokkenheid. Als dan blijkt dat je op basis van die informatie ook nog goud pakt, dan heeft dat voor ons veel waarde en maakt het ons trots.”

“Dit heb ik niet alleen gedaan en ook is er door ons bedrijf niet alleen werk voor mezelf gecreëerd, maar werken we inmiddels met 18 fte, hebben we nauwelijks ziekteverzuim en maken we een meer dan gezonde omzet. De rode draad daarbij is ondernemersrisico nemen maar wel heel bewust. Daarnaast is je assortiment belangrijk, moet je kennis van zaken hebben, innovatief en flexibel zijn. En als je daarmee eenmaal succesvol bent vind ik het belangrijk om ook een stukje maatschappelijke verantwoording te nemen. Dat doen we in Wijchen waar het bedrijf staat voor A.W.C. maar ook in Beuningen waar we wonen voor de Beuningse Boys en voor de Hockeyclub.”

Halffabrikaten voor de meest diverse toepassingen, van grote koelcellen tot voorraadbussen

Een bedrijf in de staalmarkt spreekt niet tot de verbeelding van mensen. Wat verkoop je eigenlijk?
“We leveren eigenlijk de grondstof voor veel producten. Wat de meesten wel zullen kennen is de indrukwekkende markthal in Rotterdam. Het zijn 4.700 platen in zeven afmetingen. Het idee is dat iemand in het gras ligt en dan omhoog kijkt en allerlei producten ziet die op die markt te krijgen zijn. We zijn twee jaar bezig geweest met onderzoek en de voorbereiding voor deze order. De lak moest speciaal worden ontwikkeld, want naast geschikt voor sublimatie, moest deze de ook zorgen voor een maximaal kleurbehoud en UV bestendig zijn. Daar konden we onze meerwaarde tonen; Innoveren door het met creativiteit toepassen van diepgaande kennis van producten en technieken.”

2017-markthal-rotterdam
Markthal Rotterdam; 4.700 staalplaten in zeven afmetingen
2017-quantore
Quantore langs de A73 bij Beuningen

“Dichterbij hebben we ook voor Quantore alles, behalve het ronde gedeelte waar hun naam op staat, geleverd. Maar behalve grote projecten in de zin van gebouwen leveren we ook voorgelakt staal voor bijvoorbeeld mortuariumcellen, borden op Schiphol en de voorraadbussen van Brabantia. Er zijn ook veel ontwikkelingen op het gebied van voorgelakt staal waardoor het voor ons alleen maar beter kan gaan.”

9/11

Door de lens van Wim Piels

Mijn passie voor fotografie begon in de jaren 70/ 80, en loopt als een rode draad door mijn leven. Het mooie van fotograferen is, dat je de situatie waar je geweest bent mee naar huis neemt, en er later nog van kunt genieten. Ik heb me gespecialiseerd in een een aantal thema’s van fotografie; architectuur, diverse werkzaamheden, stad en dorpsgezichten, mensen en straatfotografie.

Bij de fotoclub De Positieven in Beuningen waar ik lid van ben, hebben we veel van elkander geleerd, met name het zien en kijken naar dingen om je heen. Een onderwerp zoeken, de compositie zien (een stapje naar links of rechts), kijken naar het aanwezige licht (vind ik heel belangrijk) en niet te vergeten de vaak bepalende achtergrond (b.v. staat er niet iets hinderlijk in de weg en past hij ook bij de foto). Juist al die zaken maakt de foto aantrekkelijk. Een foto moet de aandacht trekken, iets bijzonders zijn. Ik zeg wel eens fotograferen is een kunst om dingen weg te laten.

Een van de mooiste ervaringen voor mij was het fotograferen van de werkzaamheden van de Brug bij Ewijk. Prachtig om van bovenaf, ongeveer 46 m boven het wegdek van de A50 je hobby te mogen uitvoeren. Het is hard werken daarboven, want je moet naast het foto’s maken, natuurlijk ook nog uitkijken dat je geen gevaarlijke toeren uithaalt. Het was echt een beleving waar ik van nu nog van onder de indruk ben.

Verder vind ik leuk om ergens een fotoverhaal van te maken, b.v. een evenement festival herdenking of optocht. Ook mijn website ben ik trots op, leuk om mijn foto’s te delen met mensen in Beuningen en Amerika en dergelijke. (Mooi toch !!)

Willen jullie meer van mijn foto’s zien, neem dan een kijkje op www.wimpiels.nl.

Wim Piels

WPiels-16

In de rubriek ‘Door de lens van’ laat telkens een fotograaf (in opleiding, hobby of (semi)professioneel) uit Beuningen enkele van zijn/haar mooie werken zien. Tik/klik of swipe de leadfoto (of gebruik de pijltjes) om de overige foto’s groot te bekijken.

 

WPiels-01
Het filmmuseum bij het IJ in Amsterdam. Het lijnenspel en de twee letters die precies in goede compositie staan. De kleur wit speelt bij deze foto de hoofdrol.
WPiels-02
Zandwinning in Bergharen – Het contrast van de blauwe kleur en het zand komt geheel tot zijn recht. Het wolkje is een extra toevoeging die de foto boeiend maakt.
WPiels-03
Twee dames in de Stikke Hezelstraat in Nijmegen. De kleuren en de babbelende vrouwen boeiden mij.
WPiels-04
Deze mevrouw had de krant voor zich liggen met een artikel van Max Verstappen. Ze was er vol van. “Dat zo’n jonge jongen zo goed kan rijden!”, zei ze. Onder het genot van het kopje thee.
WPiels-05
De Tacitus brug. Deze foto is omgezet in zwart-wit waardoor de contrasten mooi uitkomen. Bij deze foto is het lijnenspel belangrijk. Daar heb ik met precisie naar gekeken.
WPiels-06
Rotterdam – Ook hier heb ik gekozen voor zwart-wit. De lantaarnpaal past hier mooi in het geheel, ook omdat hij precies vanuit de hoek komt. Met name het contrast bij deze foto van het gebouw en de lucht speelt een grote rol.
WPiels-07
Deze foto is in Nijmegen op Plein 1944 genomen. Ik was foto’s aan het maken van voorbijgangers en hij keek net omhoog toen hij voorbijkwam. Wat hier mooi is, is dat je door het haar heen precies dat ene oog ziet en dat zijn blik in mijn camera gevangen is.
WPiels-08
Overasseltse en Hatertse vennen – Hier is de camera op de grond gelegd en kijken hoe je de lijnen in beeld brengt. Mooi is hier de blauwe lucht en het gele blad. De timing van het seizoen is precies goed want als er net wat meer of minder blad aan de bomen zat, dan was het beeld weer totaal anders geweest.
WPiels-09
Nijmegen – Bij deze foto fascineert het waar de dames het over zouden hebben. De fiets links in beeld past qua kleur in het geheel. Zonder de fiets was de foto minder spannend geweest. Nu vraag je je af of de fiets misschien wel van de dame met het oranje jasje is en dat ze elkaar hier toevallig tegenkwamen.
WPiels-10
De Oversteek – Het blauwe uur is een fenomeen die je in staat stelt om de meest spectaculaire foto’s te nemen. De compositie en de diepte komt geheel bij deze foto tot zijn recht, ook het licht en de kleur van de lucht geeft een bepaalde sfeer.
WPiels-11
Deze foto is in Ewijk gemaakt. Hier is mooi hoe de bomen staan. De ene wat naar links hellend en de andere twee precies in dezelfde lijn naar rechts. De twee bomen rechts achter vullen het beeld precies goed aan. De foto is genomen met tegenlicht daardoor straalt het een mysterieuze sfeer uit.
WPiels-12
Op het Valkhof met de Zomerfeesten in Nijmegen. Op deze foto vind ik de emotie en uitstraling van deze man boeiend. Deze foto had vele soorten kleuren door al het licht. Door hem om te zetten in zwart-wit te maken werd het beeld wat rustiger.
WPiels-13
Aan de Waal – De lage zon geeft hier een lange schaduw van de steen. De lijn van de schaduw met de lijn van het terugtrekkende water en het licht maakt deze foto spannend. Hoe je met een eenvoudig steentje een boeiende foto kunt maken.
WPiels-14
Bij deze foto boeien ook weer de lijnen. De strepen komen precies op elkaar uit, draaien vanuit de onderkant van de billen van buiten naar de binnenkant van de knie en dat is bij allebei de dames hetzelfde. Er lijkt daardoor een symmetrie te zijn omdat ze ook allebei met een handtas lopen maar tegelijkertijd is er ook genoeg verschil. De een op slippers met een blote rug, de andere met een zwarte dikke jas en dichte schoenen. De ene dame voller dan de andere en bij allebei staat de broek mooi.
WPiels-15
Vooral het licht maak deze foto sfeervol en boeiend. Hoe de reling en de lantarenpalen uit het beeld loopt en in de enorme diepte verdwijnt. De persoon is voor mij een extra toevoeging die precies op zijn plaats staat.

10/11

Voel jij aan wanneer een jongere ergens mee zit?

Deze maand vertelt Dennis Vereijken over zijn rol als Community Manager bij Social Brokers (luisterend oor voor jongeren) en over het vormen van lokale teams. Op de foto is hij in Beuningen om Social Brokers te ontmoeten en te bedanken.

Dennis: “Na mijn HBO opleiding communicatie kwam ik het project van Social Brokers tegen en dat sprak me aan omdat het heel maatschappelijk is en benadrukt dat het helpen van jongeren juist in de kleine dingen zit. Dus niet zozeer dat alleen professionele hulp heel belangrijk is, natuurlijk is dat wel op sommige gebieden zo, maar dat juist ook in informele netwerken enorm veel gebeurt.”

“Daar herkende ik mezelf heel erg in. Ik heb in een supermarkt gewerkt en had de leiding over een groenteafdeling. Twee jongens waar ik mee werkte hadden moeite om mensen in de ogen te kijken en een gesprekje aan te knopen. Toen was ik buiten het werk om ook met het coachen bezig en liet ik ze kleine dingen doen. Ik gaf ze een appeltje en vroeg ze om de winkel in te gaan en iemand het appeltje te geven en een gesprek aan te gaan. Puur omdat ik ook vind dat het in werk enorm helpt en ten tweede helpt het ook in je privé verder. In je contacten op school of met solliciteren of wat dan ook, dan is het wel gemakkelijk als je iemand in de ogen aan kunt kijken en een gesprek kunt voeren.”

“Na het afronden van mijn opleiding kwam ik dus Social Brokers tegen en bemerkte dat dat heel erg aansloot op hoe ik zelf in het leven sta. Het leek mij een hele mooie kans om, hoe ik tegen het leven aankijk, ook breder uit te dragen en een impuls te geven aan het vangnet rondom jongeren.”

Je bent pas 27, dan stond je er best jong voor open om het soort signalen op te pikken in je werk.
“Iedereen heeft wel eens een jongere geholpen en is in dat geval een Social Brokers. De een is zich daar heel bewust van en de ander is zich daar niet bewust van en vind het heel vanzelfsprekend. Als een moeder het kind even aanhoort en aanvoelt dat het kind even zijn / haar hart moet luchten, dan is de moeder het zich bewust dat het even nodig is maar staat er niet bij stil dat dat onder de noemer Social Brokers valt. Bijvoorbeeld conciërges of de vrijwilligers bij sportclubs die hebben een band met de jongeren en de jongeren hebben geen zin om met de ouders of mentor of docenten willen praten maar wel met de conciërge een klik hebben.

Wat is de meerwaarde van de organisatie Social Brokers?
“Het bewust maken van de mensen door verschillende acties. Als je de mensen zich ervan bewust maakt, dan gaan ze herkennen en erkennen dat ze belangrijk zijn voor de jeugd. Dan gaan ze elkaar versterken zodat jongeren uiteindelijk met allerlei kleine problemen bij de Social Brokers terecht kunnen. En zo kunnen we voor die jongeren de kleine problemen klein houden of oplossen en dat die niet onnodig groot worden waardoor ze in de jeugdzorg terecht komen.”

Je zegt dat de Social Brokers elkaar kunnen versterken maar jullie organiseren ze niet.
“Dat klopt, dat hebben we wel geprobeerd. Zowel online als offline. Zo’n twee jaar terug probeerden we borrels te organiseren. Mensen moesten zich daarvoor aanmelden. We werkten eerst met een online platform een soort forum waar men opmerkingen konden plaatsen. Maar mensen hebben er op een gegeven moment geen zin meer in omdat ze eerst moesten inloggen. In het begin leefde het heel erg maar dat werd toch minder en wij zaten nog heel erg op het aanmelden. We hadden daardoor wel van een paar honderd Social Brokers de e-mailadressen. We hebben twee keer geprobeerd om via mail de mensen te benaderen om bij elkaar te komen. Stel dat we zo’n honderd mensen uitnodigden, dan kregen we twee aanmeldingen. Mensen moesten op een vrije avond ergens naartoe komen en alhoewel ze het heel leuk vinden, als het ze extra moeite gaat kosten om dat contact te onderhouden, dan zeggen ze af. Als je iemand bijvoorbeeld hier in Beuningen spreekt, en je hebt het gevoel dat die het wel interessant vindt en bereid is om iets meer te doen, dan moet je dat moment ook benutten. Dat is zinvoller gebleken dan via een online platform of het organiseren van bijeenkomsten.”

Wat vraag je ze dan om meer te doen?
“We zijn bezig om vrijwilligersteams op te zetten. Dus in Beuningen willen we een team van vijf personen.”
Maar is dat nodig? We hebben in de gemeente al diverse plekken waar jongeren kunnen komen en daar wordt wel enigszins gebruik van gemaakt. Is het dan nodig om daarnaast nog weer een groep vrijwilligers voor jongeren te gaan organiseren? Wat zal dat anders zijn dan al het andere.
“Je moet het zo zien dat wij met Social Brokers proberen de structuur rondom de jongeren te versterken. Het begint bij henzelf en dan heb je de professionals zoals stichting Perspectief die goed werk doen maar daarmee bereiken ze lang niet alle jongeren.”

Ja, maar jullie zijn uiteindelijk óók een organisatie. Waarom zouden jullie wél de jongeren bereiken?
“We zijn niet de usual prospects. We zoeken mensen die nu al klaar staan voor jongeren. Ik sprak een jongen die heel veel gehad heeft aan iemand bij zijn voetbalclub. Nou die persoon zoeken we op om hem bewust te maken dat wat hij doet belangrijk is. Dat is het verschil tussen professionals zoals St. Perspectief en jongerencentra en ons. We zoeken iedereen die we in de verhalen tegenkomen op omdat we overtuigd zijn dat iedereen wel eens een jongere heeft geholpen.”

En willen jullie die personen dan opzoeken om ze bewust te maken zodat ze meer jongeren kunnen helpen?
“Nee, niet zozeer meer want dan heb je een maatjesproject. Pietje heeft problemen op school met rekenen en Henk is daar heel goed in. Dan worden ze aan elkaar gekoppeld. Bij Social Brokers zeggen we Pietje heeft in zijn netwerk al mensen waar hij goed mee kan opschieten. Laten we die mensen opzoeken en bewust maken zodat ze vaker voor Pietje klaarstaan. We willen een Social Brokers dus niet aan meerdere jongeren koppelen maar we willen ze bewust maken van hoe goed werk ze nu al doen en dat ze vooral zo door moeten gaan. We willen een stimulans geven aan het natuurlijk netwerk.”

Het is dus niet de bedoeling dat je ze zegt dat ze het goed doen en om er dan ook bij te vertellen hoe het beter kan.
“Inderdaad, dat is niet de bedoeling. Dat is het mooie van het principe. Een vrijwilliger zei eens:
‘Een leek heeft een andere zienswijze dan een professional maar de zienswijze van een professional hoeft niet persé beter te zijn dan die van een leek.’”

“Wij vinden het niet nodig om de mensen bewust te maken en te trainen maar we willen ze vooral zeggen zo door te gaan. Vertellen dat het heeft waarde wat je doet en kom je een vraag tegen wat heftig is of je pet te boven gaat, kom dan naar de organisatie van Social Brokers. Die zorgen dan dat de vraag direct bij de juiste professional terecht komt zodat de jongere er niet mee blijft zitten.”

“Het is hard nodig wat de professionals doen maar doordat de gemeenten sinds 2015 verantwoordelijk zijn voor de jeugdzorg en dit moeten inkopen en de toegepaste bezuinigingen, gaat het bij de ene gemeente beter dan bij de andere. Voordat een jongere bij een professional terecht komt, in dat preventieve veld, dan gaat een jongere helemaal niet uit zichzelf naar een professional toe, die gaan dan naar iemand die ze vertrouwen. Ouders, vrienden, sportcoaches en dergelijke. Tachtig procent gaat helemaal niet naar professionals en we willen zorgen dat het met die 80% goed blijft gaan door de Social Broker te bedanken en te stimuleren. Stel een Social Broker is in gesprek met een jongere en hij krijgt een vraag of signaleert iets waarvan hij niet weet hoe dat aan te pakken. Door dat bij ons te melden, daar wordt anoniem mee omgegaan, spelen wij dat door naar een professional en zorgen we voor terugkoppeling naar de Social Broker. De jongere is vroegtijdig en laagdrempelig geholpen en komt waarschijnlijk niet in een zwaar traject.”

“We merken dat jongeren een relatief hoge drempel ervaren als ze het initiatief moet nemen om naar een organisatie te gaan om met een jongerenwerker of professional te praten. Ten eerste vinden ze het niet cool ze gaan niet zeggen dat ze niet kunnen komen voetballen omdat ze naar de jongerenwerker of psycholoog of zo moeten. En ten tweede weten ze het vaak niet te vinden.”

De media is heel erg veranderd de laatste paar jaren. Instanties zouden jongeren veel meer kunnen bereiken via social media maar je ziet dat likes en volgers van dat soort pagina’s heel erg achter blijven. Wat is jullie aanpak en ervaring?
“Ik kom iedere week in de verschillende gemeenten langs en diegenen die ik spreek, vraag ik de Facebookpagina te liken en dan zeggen ze ja, doe ik wel maar vervolgens hoor je er niets meer van. Daarom is onze aanpak erop gericht om personen die veel contacten hebben of goed bekend zijn in de gemeente, te vragen in wie ze een Social Broker herkennen. Die zoeken we op en door langs heel veel mensen te gaan proberen we ‘het woord’ te verspreiden.”

Hoe zit het dan nog met de lokale teams?
Deze zijn belangrijk want als je een team van vijf personen hebt met ieder hun eigen netwerk, dan heb je een groter bereik dan wanneer ik als buitenstaander er alleen mee bezig ben. Aan het vormen van lokale teams gaan dus de komende periode veel tijd aan besteden. We moeten mensen gaan werven die het leuk vinden om één tot vier per week een activiteit te doen of mee te helpen. De activiteiten zijn onderverdeeld in vijf teamrollen.

1. De Manager die overzicht houdt, de planning maakt en zorgt dat de juiste activiteiten worden gedaan.
2. De Assistent Manager die zorgt dat de juiste locaties en mensen worden geregeld. Die nodigt voor bepaalde activiteiten bijvoorbeeld ambtenaren en ambassadeurs uit.
3. De Inspirator gaat vooral de straat op om de mensen te spreken en trekt deze naar de activiteiten.
4. Een Auteur die het leuk vindt om te schrijven. Die neemt interviews af, werkt deze uit en schrijft korte stukken.
5. Tot slot de Producent die voornamelijk bezig is met foto’s, video’s en het bewerken ervan.

“Als we die vijf lokale personen in een team hebben dan besteden ze samen vijf tot twintig uur per week aan het uitvoeren van activiteiten. Wij zorgen voor coaching en trainen de mensen tot het niveau wat nodig is. Als we dat voor elkaar kunnen krijgen dan kunnen we vanaf kwartaal drie flinke stappen gaan maken met betrekking tot activiteiten. We zijn net begonnen om met video’s oproepen te doen om aan te sluiten bij het team. We maken binnenkort nog video’s waarbij we gericht op de rollen ingaan.”

Het is lastig uitleggen dat ik geen jongerenwerker ben maar dat ik bezig ben met het geven van een impuls en mensen bewust maak over hoe belangrijk ze zijn. Dat doe ik bij ouderen en jongeren, leeftijd maakt niet uit.

Vind je het leuk om Beuningen Magazine te lezen? Volg ons dan op Facebook of abonneer je op onze nieuwsbrief!

6/6